Suomi on valinnut uuden presidentin

14.2.2024

Alexander Stubb on valittu Suomen tasavallan 13. presidentiksi ja ottaa tehtävän vastaan 1. maaliskuuta. Tapiolan Kokoomus haluaa lämpimästi onnitella Alexia ja toivottaa menestystä tuleville vuosille vaativassa tehtävässä.

Kaksivaiheisen vaalin asetelma on mielenkiintoinen, kun ensimmäisellä kierroksella pudonneiden ehdokkaiden äänestäjien on etsittävä itselleen uusi ehdokas. Miten nämä äänestäjät ryhmittäytyivät toisella kierroksella, on kysymys, johon nyt voidaan esittää vain arveluita. Tutkimus tuo tähän varmasti myöhemmin tarkentuvaa näkemystä. Kuitenkin jo nyt on nähtävissä, että Stubb sai ääniä tasaisesti ympäri maata ja kaikista kansanryhmistä. Tämä antaa hyvän lähdön koko kansaa yhdistävän presidentin roolille. Alexin sanoin – nyt ei ole enää ehdokkaiden joukkueita, nyt on Suomen joukkue.

Ehdokkaat kävivät vaalikampanjan, jonka asiallisuudesta ja herrasmiesmäisyydestä he ovat kiitelleet toisiaan. Tätä ilmiö on ulkomaisissa kommenteissa nostettu presidentinvaalien mielenkiintoisimmaksi yksityiskohdaksi. Tänä aikana maailmassa ei ole montaa esimerkkiä, jossa tärkeää henkilövaalia voitaisiin käydä näinkin asiapitoisessa kontekstissa. Kotimaisessa mediassa oli havaittavissa jopa jossain määrin turhautumista tähän asiallisuuteen. Vaalitenttejä järjestettiin kymmeniä, ja toimittajat yrittivät viedä keskustelua puoliväkisin presidentin toimenkuvan ja valtaoikeuksien ulkopuolelle. Ulko- ja turvallisuuspolitiikan linjausten lisäksi keskustelua yritettiin viedä työmarkkinakysymyksiin, kotimaan talouspolitiikkaan ja käytiinhän läpi ehdokkaiden mielimusiikkia, ruokia, harrastuksia, perhettä ja lähes kaikkea maan ja taivaan väliltä. Ehdokkaamme kunniaksi on mainittava, että hän osasi ystävällisesti muistuttaa innokkaita toimittajia siitä, että maalle ollaan valitsemassa presidenttiä, jolla on perustuslaissa määritelty tehtävä ja toimivalta.

Haluan vielä kerran onnitella Alexander Stubbia ja muistuttaa, että meidän kokoomuslaisten lisäksi koko Suomen kansa on hänen tukenaan. Tapiolan Kokoomus menettää jäsenen, mutta Suomi saa loistavan presidentin.

Espoossa 13.2.2024

Tapiolan Kokoomus ry:n