Kolme oppia vaalikampanjoinnista

14.5.2023

Muistan miten nuorena minulta kysyttäessä tulevaisuuden suunnitelmia, vastasin; ”upseeri tai poliitikko.” Kadettikoulusta valmistumisen jälkeen palvelin upseerina puolustusvoimissa vuosikymmenen. Upseerinuran jälkeen yrityselämässä ja yliopistossa työskentelyn ohessa päätin asettua vaaleissa ehdolle.

Demokratiassa eli kansanvallassa kansalaiset äänestävät ja siten päättävät ketkä yhteisiä asioita hoitavat. Poliittisen päättäjän on siis saatava äänestäjiltä vaaleissa luottamus toimiakseen poliitikkona – yhteisten asioiden edistäjänä. Yksi politiikan parhaita puolia onkin vahva vuorovaikutteisuus erilaisten ihmisten kanssa, jossa aina myös itse oppii ja oma mieli avartuu.

Olen viimeisen reilun kahden vuoden aikana ollut ehdolla kuntavaaleissa Espoossa, aluevaaleissa Länsi-Uudellamaalla ja eduskuntavaaleissa Uudellamaalla. Jokainen vaali on ollut erilainen ja jokaisessa vaalissa on oppinut paljon. Yhteisiäkin oppeja vaalien kesken löytyy.

Yksi keskeinen oppi on ollut se, että jos vaaleihin päättää lähteä niin sitten kannattaa vaalityöhön panostaa kunnolla. Potentiaaliset äänestäjätkin odottavat, että ehdokas on tosissaan ehdolla ja tämä myös välittyy kaikesta tekemisestä. ”Vähän kokeillen” periaatteella ei mukaan kannata lähteä vaan vaalityöhön on syytä panostaa mukaan lähtiessään. Ennen ehdokkaaksi hakeutumista on mielestäni tärkeä käydä huolellinen harkinta ehdokkuudestaan ja kun vaalikampanjointi vie myös paljon aikaa ja energiaa, niin myös läheisten kanssa on hyvä keskustella.

Vaalikampanjointi – ja politiikka – on joukkuepeliä. Keskeinen asia vaaleissa menestymiselle on ihmisten kokoaminen ympärille ja ylipäänsä yhdessä tekeminen. Joukkuepelaajat ja myös muita (puoluekannasta riippumatta) ehdokkaita arvostavat huomataan positiivisesti. Oma vaalitiimi on vaaleissa menestymiselle hyvin tärkeää ja ehdokkaalta vaalitiimistä huoltapitäminen edellyttää myös johtamistaitoja. Tämän kevään eduskuntavaaleissa tärkein ohjeeni vaalitiimilleni oli – positiivinen fiilis, tarkoittaen että ollaan positiivisia, löydetään ratkaisuja ja kaikilla pitää myös olla kivaa.

Kun vaalikampanjoi aktiivisesti, tapaa paljon erilaisia ihmisiä. Kolmas tärkeä oppi vaalikampanjoinnista on se, että hyvä poliitikko on hyvä kuuntelija. Sen lisäksi, että ehdokkaan kannattaa panostaa siihen, että on mahdollisimman helposti lähestyttävä, kannattaa huomiota kiinnittää kuuntelemisen taitoon. Poliittisilla päättäjillä voi välillä olla liiallinen kiire kertoa omia näkemyksiään ja ratkaisujaan, kun kuunteleminen on monesti se mitä ihmiset erityisesti toivovat. Että joku kuulee heidän ajatuksensa ja viestinsä ehdokkaalle. Itse puhumalla oppii harvoin, toisia kuuntelemalla paljon.

Toivotan kaikille turvallista, lämmintä ja toisiamme kuulevaa kesää.

Jarno Limnell

Kansanedustaja