Vaalit lähestyvät - millainen on äänestäjän kuluttajansuoja?

10.3.2023

Eduskuntavaalien lähestyessä ovat politiikan “hullut päivät” alkaneet. Lähes jokaiselle tiedotusvälineellä on oma vaalikoneensa, josta voi mitä erilaisimpien kysymysten ja väittämien viidakosta hakea omaa ehdokastaan. Myös erilaiset poliitikkojen väliset väittelyt ovat tv-kanavien sisäänheittotuotteita. Ilmassa on merkkejä paitsi keväästä, myös kiivaasta ja suuria tunteita herättävästä maaliskuusta. Toivottavasti väittelyn tiimellyksessä maltetaan kaikissa puolueissa pysyä asialinjalla loanheiton sijaan.

Puolueiden ja ehdokkaiden yrittäessä miellyttää äänestäjää lipsutaan helposti myös totuuden rajoja venyttäviin lausumiin. Jos kyse olisi tuotteen myymisestä, niin lainsäädäntö puuttuisi ylimarkkinointiin. Politiikassa moni puolue näyttää uskovan äänestäjän unohtavan lupaukset vaalikauden aikana. Puolueiden lupauksia punnitessa kannattaa käyttää samaa mittaria, jolla poliisi varoittaa nettihuijauksista - jos se vaikuttaa liian hyvältä, niin se ei ole totta. Elämme monimutkaisessa yhteiskunnassa, jossa esiin nouseviin ongelmiin on harvoin yksittäistä ja helppoa lääkettä. Muistamme viime vaalikaudelta monia yksinkertaisia väitteitä ongelmien ratkaisuksi: “vappusatanen”, “valtion velkoja ei tarvitse koskaan maksaa takaisin”, “kaikki ongelmat ratkeavat kun erotaan EU:sta” ja “pannaan rajat kiinni”. Näilläkin perusteilla joku on aikanaan äänestänyt, mutta eivät asiat tainneet ollakaan ihan väitetyn yksinkertaisia.

Kokoomuksella on tarjolla näissä vaaleissa laaja valikoima ehdokkaita. On uusia lupauksia ja kokeneita konkareita. Moni on tehnyt pitkän uran yksityisissä yrityksissä tai julkisen hallinnon palveluksessa, ja useat ehdokkaista omaavat Suomen mittakaavassa ainutlaatuista kokemusta ja osaamista omilta alueiltaan. Vaikka ehdokkaamme painottavat kampanjoissaan omia vahvuusalueitaan, heitä yhdistää yhteinen arvomaailma. Yksilönvapaus ja siitä kumpuava vastuunkanto, terveen talouden kyky ylläpitää tarvitsemamme palvelut ja luottamus siihen, että jokaisella meistä tulee olla oikeus ja mahdollisuus rakentaa itsemme näköinen elämä ja tavoitella omaa onneamme. Rakentaa yhteiskuntaa, joka tukee tarvittaessa, mutta ei ole yksilön holhooja.

Paras tapa löytää oma ehdokas on keskustella heidän kanssaan. Kertoa omista näkemyksistään, kysyä ja kuunnella. Ota maaliskuun tavoitteeksi käydä kävelyllä tapaamassa ehdokkaita. Sopivia tilaisuuksia löydät Tapiolan ja Espoon Kokoomuksen sivuilta. Nyt on oikea aika!

Timo Halonen, hallituksen puheenjohtaja